13 maj 2012

Det här ska vi så

Om tre veckor flyttar vi! Vi har varit en del utanför huset och i närområdet och jag passade på att skriva ner telefonnumret till den som har hand om kolonilotterna. Härom dagen ringde jag och hade sådan fantastisk tur att det fanns två platser lediga och det intill varandra. I ösregn gick jag dit och tittade på platserna och bokade den ena åt mig och den andra åt en vän/blivande granne. Nu kan vi stå där i sommar och rensa ogräs bland de andra pensionärerna medan våra barn rusar runt på fotbollsplanen. Det känns så bra med en kolonilott, ja, i hela kroppen känns det bra, för det var just den sista pusselbiten som saknades. När vi nu inte har en trädgård vill jag gärna ha en lott att gå till, och när jag nu inte har en hund är det också skönt att komma ut och ha ett "mål" med utgången.

Jag vill involvera Nora så mycket det går i odlandet. Hon fick egna handskar (som hon länge velat ha) och hon fick välja fröer. Tyvärr glömde vi hennes favoritpåse i affären (fjärilsblommor) så den får jag hämta i morgon. Ätbara blommor och gröna ärtor valde hon också, och morotsfröna med Katten Jansson fick hon med Bamse-tidningen. Hemskt många morötter blir det* (kanske), men jag ville så gärna ha de i olika färger. Det ser så trevligt ut med olika färger i maten, tycker jag. Squash blev det också, och kålrabbi. Örter och två av blompåsarna har jag fått i present . Och eterneller tänkte jag att Nora kan uppskatta i något pyssligt till hösten. Lavendel köpte jag också, det doftar så gott.

En liten vindsnurra har länge stått på hennes önskelista, så nu fick hon en sådan. Vi brukar inte köpa så mycket, generellt, varken till Nora eller till oss (förutom ätbart), så det blev en lite speciell utflykt för oss. Nora ville på en gång åka till lotten och plantera, men det väntar vi med till en annan dag.

*Men det går också åt en hel del morötter här. Både marsvinen och Nora gnager gärna på det i tid och otid. En morot är så bra att sticka till henne medan maten lagas och hon håller på att svälta ihjäl nu meddetsamma och mest för en stund sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar