24 maj 2012

Grön smoothie och chokladmousse på banan och avokado

Det var extrapris på spenat när jag var i affären idag så till lunch blev det en grön smoothie. Passade bra i värmen. Jag låg ute i skuggan på ett täcke och jobbade och drack lunch ;-) Smoothien innehöll lite av varje jag hade hemma: färsk spenat, en halv grapefrukt, ett äpple, en halv avokado, lite vatten, en liten slurk kokosmjölk. Inte så dumt. Jag tänkte för mig själv att jag hade nog velat ha några morotsstavar att knapra på till smoothien då det blir lite enahanda att bara dricka (jag är ingen stordrickare). Och så tänkte jag för mig själv att smoothie i all ära, men ingredienserna hade nog blivit en god sallad också: spenat, avokado, äpple, grapefrukt.


IMG_4972

Ett rå-inspirerat efterrättsmellanmål blev det för mig och dotter ikväll. Bottnarna var överblivna från en paj jag gjorde härom dagen. Det är maräng, fast en ganska osöt sådan: 0,25 dl ljust muscovadosocker per äggvita. Chokladmoussen är 50 gram smält choklad (70%), en halv avokado (den som blev över från lunchen) och en väldigt liten banan som jag mixade ihop och sedan fick moussen stå i kylen en stund före servering. Strössel för att det är fint. Nora åt med god aptit. Gott och lent, lättätet men ändå mäktigt.


moussechoklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar