19 maj 2012

Kirskålspaj och renoveringsobjekt

Såhär såg kolonilotten ut när vi var där i början av veckan. Planen var att jag redan skulle varit där och grävt och haft mig, men så blev jag sjuk (förkyld och hängig) så lotten får vänta. Lite hann vi göra: två pallkragar kom på plats och i den ena hann vi så (mest morötter). Men här är ett par före-bilder.

kolonilott2
kolonilott

Lotten är, enligt uppgift, på ca 100 m2 och våra vänner har lotten som är till höger om vår (översta bilden). Det var så roligt att det fanns två platser lediga och att de var intill varandra och dessutom perfekt placerade. Hade det här varit en annan period av mitt liv hade jag velat att lotten låg mer avskilt, helst mot skogen, men med en fyraåring är det toppen att den ligger kant i kant med gräsplanen där det är fotbollsplan, grusplan och basketplan. Då kan hon härja runt där när det blir för mycket spring i benen och jag kan se henne från lotten. Och med lotter intill varandra kan jag och A rensa ogräs och prata och kanske ta en fikapaus ihop.


Lotten gör mig så glad. Jag har så många planer för den, men jag kommer att börja stillsamt. Det känns bra att ha något att gå till när vi har flyttat till lägenhet. Av "energiskogen" funderar jag på att göra ett staket, men kanske också använda skotten till stöd åt ärtorna. Härom kvällen kom jag på att jag vill göra en liten koja åt barnen och låta slingerväxter klättra upp. Barnvänlig ska lotten bli, med roliga lekhörn och med odlingar som Nora får vara med och bestämma över. Det ska bli mjuka stigar och runda former. Både ögonfröjd och ätbart. En ekologisk lott är förstås tanken, men att köpa allt ekologiskt (jord, frön etc) har jag helt enkelt inte råd med nu. Så några kompromisser får det bli (vanlig jord till blommor, kravjord till morötterna, t ex). Nora fick med sig en zucchiniplanta hem från förskolan och jag tänkte förodla lite mer zucchini här hemma. Ska bara bli lite friskare först (och det är jag nog i morgon för jag hinner inte vara sjuk nu ;) ). Trädet är förmodligen krikon (eller sviskon? Jag har inte riktigt lärt mig skillnaden). Oavsett vilket hälsade kolonilottsgrannen att det blir mycket frukt och att de är söta och goda.



IMG_4791

Hallon. Jag ska ta några skott här hemifrån också. Det är nog ändå inte samma sort. Kirskål växer det också bland hallonen. Har inte hunnit rensa, men Nora och jag plockade tillräckligt många för att det skulle bli en paj. Min faster undrade över receptet och jag skrev såhär: Exakt recept får man inte för det finns inte. Men jag hade en massa kirskål. Typ två liter? när det var fluffigt och nyplockat. La det i en stor gryta med lite vatten i botten och massor av örtkryddor (inkl salt, faktiskt fr örtagården) på och så på med locket och relativt svag värme (eller strax under mittemellan). Och sen öste jag på en burk creme fraiche och så fick det puttra ihop. Sen tog jag det från plattan och blandade i smulad/delad fetaost och två ägg. Pajdegen gjorde jag av en blandning av polenta, dinkel, smör, turkisk yoghurt och vatten (de två sistnämnda i brist på kesella). Förgräddade pajskalet litegrann. Det är väl så nära recept vi kommer :)



IMG_4834
IMG_4818

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar