21 maj 2012

I stället för folsyratabletter

Alla som är, vill bli eller har varit gravida vet att man ska ta folsyratillskott minst en månad innan man hoppas bli gravid och fortsätta med det till vecka 12. (Det finns till och med de som menar att alla kvinnor som kan tänkas bli gravida ska ta folsyratabletter.) Nu är inte jag gravid, men jag pratade med en vän nyligen om graviditet och behovet av järn och tankarna som väcktes då ledde mig in på det här med folsyra. Eftersom behovet av mer folsyra finns för att fostret ska utvecklas normalt och risken för ryggmärgsbråck ska minska, tänkte jag att eftersom vi inte gått omkring med folsyratabletter i en liten burk sen tidernas begynnelse, måste det vara vår kost som blivit lite skev (okej, mycket).

Folat finns naturligt i mat och folsyra är dess konstgjorda motsvarighet. Folat en B-vitamin och behövs för bildandet av röda blodkroppar, för cellernas ämnesomsättning, den stimulerar mjölkbildning hos gravida kvinnor, m.m. Folat/folsyra är alltså något som är bra att få i sig även senare i graviditeten. Gravida och ammande kvinnor rekommenderas att få i sig 400 mikrogram per dag, andra (ogravida kvinnor, och män) 200-400 mikrogram. En genomsnitts-Lisa får i dag i sig för lite folat och rekommenderas därför att inför graviditeten ta tillskott. Men alla behöver inte ta tillskott. Vegetarianer och veganer, t ex, får ofta i sig tillräckliga mängder, och jag kan tänka mig att det gäller raw food:are också.

Min egen slutsats är att om så många får i sig för lite folat är det förvisso bra att det finns folsyratabletter, men viktigaste slutsatsen för mig är snarare att vi äter fel. Och inte bara som gravida ;) Bättre kost är en bättre lösning, tänker jag.

Folat finns i (exempel inom parentes):
Baljväxter (t ex bönor, ärter, linser)
Gröna bladgrönsaker, framför allt mörkgröna (ruccola, spenat, olika sorters sallader)
Kål (broccoli, blomkål, brysselkål)
Grönsaker (röd paprika, majs)
Rotfrukter (kålrot, rödbetor)
Frukt (apelsin, kiwi, honungsmelon)
Bär (svarta vinbär, jordgubbar, hallon, björnbär)
Fullkornsprodukter
Filmjölk
Leverpastej och lever

Hur mycket behöver man då få i sig? Såhär skriver Livsmedelsverket: "Om man äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker, som innehåller mycket folat, och väljer fullkornsprodukter får man i sig tillräckligt mycket folat. 500 gram frukt och grönt motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker."

Tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. Inte särskilt svårt att få i sig tillräckligt med folat via maten, med andra ord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar