7 juni 2012

En avokadoröra med ketchup

Sedan många år tillbaka (ja, faktiskt sedan 2006 tror jag) har vi fått hem lådor med ekologiska frukter och grönsaker. Ibland sällan, ibland oftare (ekonomin har avgjort). I början valde jag alltid "lantlådan" (eller motsvarande) som innehåller närproducerade grönsaker, men under andra halvan av vintern och våren/försommaren blir det lite enahanda med övervägande rotfrukter och vitkål så då har vi provat lite av varje.

Numera är utbudet av ekologiska frukter och grönsaker betydligt bättre i vanliga affärer. Jag handlar där också, men jag föredrar lådorna av två skäl: det är (med något enstaka undantag förr om åren) väldigt hög kvalitet och jag får prova grönsaker jag annars aldrig/sällan ser i butikerna (och finns de i butikerna är de definitivt inte ekologiska). Så ja, priset är högre än att köpa motsvarande grönsaker i butiken, konventionellt odlade. Men det är också som att jämföra lösgodis med fina, handgjorda chokladpraliner. Det är inte samma sak, vill säga. Bara smaken av tomaterna jämfört med de holländska på Ica kan på egen hand motivera priset.

Det är lite som lilla julafton när jag plockar upp varorna ur lådan. Jag älskar att inspireras av det jag får och hitta på nya maträtter. Den här gången hade jag mogen avokado hemma som fick bli en röra tillsammans med bönorna från lådan. Och nej, det ser inte mycket ut för världen. Men jag tycker att det blev väldigt gott. Enkelt och gott.

avokado

Bönorna la jag ner i kokande vatten och lät koka några minuter, innan jag hällde av vattnet och spolade lite kallt vatten över och därefter ringlade över lite olivolja och lite flingsalt. Röran är en finhackad salladslök, en mosad avokado och en skvätt ketchup. Men en sak ska jag säga: den här ketchupen är ljusår från Felix. Den kommer från Årstiderna och kan rekommenderas.

Våra frukt- och grönsakslådor beställer vi omväxlande från Årstiderna och Ekolådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar