9 juni 2012

hallonglass med mascarpone

Ja, jag är svag för glass.

Och nu när jag har sagt det vet ni att det här glassreceptet inte är det sista jag kommer att publicera. Glassen blev krämig och med en frisk hallonsmak. Inte tillräckligt söt, tyckte gottekatten (dottern), men vi vuxna gillade syrligheten. Nästa gång ska jag prova att göra med jordgubbar, eller blanda i banan eller något annat lite sötare, och se om det passar den lilla bättre i smaken.

halloncheesecakeglass

Idén snodde jag från den här bloggen, som jag trillade in på härom dagen (och som verkar mycket läsvärd). Min variant bestod av ett paket (250 gram) frysta hallon som mixades med 250 gram mascarpone, en burk kesella (10%) och en sked honung. Jag hade gärna haft i lite vanilj, om jag bara hittat den. (Flyttröra. Fortfarande.) Glassen fick sedan stå i frysen två timmar. Glassen borde ha stått i frysen två timmar, men vi hade inte ork att vänta så länge. Därför var den mer mjukglass i konsistensen. Och det är inte fy skam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar