8 juni 2012

Från multi tasking till single tasking

Multi tasking, att ha många bollar i luften, att göra flera saker samtidigt. Det är en egenskap som efterfrågas på arbetsmarknaden. Då är man effektiv.

Eller är man det? Kan det kanske vara precis tvärtom?

IMG_3836

Jag erkänner: Jag gör alldeles för många saker samtidigt när jag jobbar.

Jag sitter med datorn och har flera flikar och program uppe på samma gång. Skriver på en sak, redigerar en annan, kollar upp grejer, svarar på mejl. Sen kan jag kolla upp grejer i arbetsrummet, börja jobba på en sak, ringa ett samtal och laga lunch. Hur mycket får jag gjort, egentligen? Jag insåg att jag är nog mer effektiv om jag fokuserar. Skriver ner allt jag kommer på att jag ska kolla upp i ett anteckningsblock som jag har intill mig, i stället för att kolla upp dem på en gång och riskera att jag irrar bort mig i annat och tappar koncentrationen. Skriver listor på vad jag ska göra. Gör en sak i taget. Har ofta ett tema för arbetsdagen, i stället för att göra lite av varje. T ex: Måndag – skriva artiklar, tisdag – lägga in produkter i butiken.

Nu ska jag bara lära mig att inte kolla mejlen i tid och otid. Det är svårt. Men jag tror att ”single tasking” är det nya svarta i företagsvärlden ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar