11 juni 2012

Koppla ner för att koppla av

Det finns inget tristare än att umgås med en person som är mentalt frånvarande. När man själv sitter där och pratar med någon, fast med ena ögat på datorn, tycker man att man är närvarande på alla plan. Man är med i samtalet – och man har också koll på skärmen.

När man är den som sitter bredvid, medan partnern har halva uppmärksamheten på datorn, upplever man det inte alls likadant. Tvärtom känns den andra parten inte alls särskilt närvarande här och nu och det är inte särskilt spännande att samtala med någon som delvis befinner sig i en annan värld.

IMG_4870

För mig som har eget företag och också en nätbutik är det alldeles för lätt att ha datorn igång och ”bara kolla” mejlen lite då och då. Och när jag kollar så svarar jag. Och så läser jag även andra mejl. Och ska bara kolla det där. Och det. Kommer snart. Det är smidigt att ha datorn igång under dagen, även de dagar dottern inte är på förskolan, och kunna sticka emellan med lite jobb. Men det är lätt att kolla för ofta, för länge. Och kanske är det ändå inte så effektivt som jag tror.

Jag vill leva mer här och nu. Vara i samma verklighet som min dotter när jag är med henne. Och snart börjar hennes sommarlov. Jag har bestämt mig för att bara ha datorn igång specifika tider, däremellan ha den avstängd. Det jobb jag sticker emellan med när tillfälle ges får vara av annat slag. Anteckna med papper och penna det som jag sedan ska göra eller skriva när datorn är igång. Jag ska lära mig att koppla ner för att kunna koppla av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar