6 juli 2012

mindfulness bland humlor och blommor

Mindfulness. Att vara närvarande, här och nu, leva fullt ut i ögonblicket utan att låta tankarna rusa åt andra håll. Ibland är det svårt, ibland är det tvärtom så enkelt att man inser först efteråt hur uppslukade i man varit i det man gjorde. När jag går en promenad kan jag både vara väldigt närvarande och uppmärksam på naturen omkring mig och samtidigt låta tankarna vandra, men jag är sällan 100% i min promenad (för jag har mycket att tänka på, och jag tycker om det).

Annat är det på kolonilotten.

Jag kan till och med tänka, när jag är på väg ner för backen till lotten, att jag ska fixa där och samtidigt passa på att tänka på något som jag för stunden behöver planera eller reda ut. Men det går inte. Jag blir helt uppslukad av min egen lilla djungelplätt. Med en vanlig kökssax går jag fram, fast oftare sitter jag, genom det höga gräset, blommor och ogräs.

Visst vore det skönt med en trimmer, men då hade jag aldrig observerat allt liv som finns där i kolonilottsdjungeln. Vackra små blommor, doftande örter, färgglada bärfisar, små små gräshoppor, en liten nyckelpiga på ett grässtrå. Och vad många olika sorters gräs det finns. Det går inte tänka på annat när jag sitter där omgiven av surrande getingar och humlor, fjärilar och småkryp. Klöver och pion och rosor och snart överblommade lupiner i en enda röra. Då mår jag bra.

koloni4 koloni5 koloni3 koloni2 koloni1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar